تبلیغات
فیلم - سفری به ماه:اولین های علمی-تخیلی


درباره وبلاگ:


آرشیو:


آخرین پستها :


پیوندها:


نویسندگان:


ابر برچسبها:


آمار وبلاگ:



Admin Logo themebox

سفری به ماه:اولین های علمی-تخیلی

نوشته شده توسط:سعید
دوشنبه 3 خرداد 1389-09:16 ب.ظ

-در زمانی که همه در حال تماشا و نوشتن درباره ی فیلم هایی مثل” آواتار” هستند شاید معرفی و بررسی فیلمی محصول سال 1902 کمی عجیب و مسخره به نظر برسد اما باید اعتراف کنم که از دیدن این فیلم بیشتر از دیدن فیلم” آواتار” لذت بردم.مدت زمان این فیلم 12 دقیقه است(که برای فیلم های آن سال ها یعنی ابتدای سینما زمان معمولی است) و کارگردان آن فردی است به نام ژرژ ملی یس.  اما ژرژ ملی یس کیست؟

“ملی یس کاریکاتوریست و شعبده باز ، مجذوب فیلم های کوتاه برادران لومی یر در 1895 شد.ملی یس بعد از ساختن دوربینی شبیه دوربین لومی یر ها ، شروع به فیلم گرفتن از صحنه های عادی خیابان ها و لحظات زندگی روزانه ی حول و حوش کرد.می گویند روزی در حال فیلم برداری در میدان اپرا بود که درست در لحظه ی عبور یک اتوبوس فیلم در دوربین گیر کرد. بعد از کمی وررفتن با دوربین توانست فیلم برداری را از سر بگیرد ، ولی حالا دیگر اتوبوس رفته بود و یک نعش کش از جلو عدسی دوربین می گذشت. وقتی ملی یس فیلم را روی پرده انداخت ، چیزهای غیرقابل انتظاری کشف کرد: به نظر می رسید یک اتوبوس ناگهان مبدل به یک نعش کش می شد. این قصه جعلی باشد یا واقعی ، حداقل به شکل دراماتیکی وقوف ملی یس بر قدرت جادویی میزانسن را بیان می کند. او بیشترین تلاشش را صرف شعبده بازی سینمایی می کرد.”(هنر سینما، دیوید بوردول، فتاح محمدی).

2-هر چند مطمئن نیستم که می توان این فیلم را در ژانر علمی تخیلی دسته بندی کرد و اینکه در زمان ساخته شدن این فیلم ، سینما سال های اولیه ی خود را طی می کرده است ودر آن چیزی به نام ژانر سینمایی وجود نداشته اما با دیدن فیلم اولین دسته بندی که برای این فیلم به ذهنم رسید ، علمی تخیلی بود. این فیلم معروفترین فیلم ژرژ ملی یس به حساب می آید و می توان از آن به شناخت کاملی از تکنیک ها و جلوه های ویژه ی ژرژ ملی یس (که در آن زمان متبحرترین فرد در استفاده از این جلوه های ویژه ی اختراعی خود بود) دست پیدا کرد.فیلم داستان سفر گروه شش نفره ی ستاره شناسی را به ماه تعریف می کند.مجمعی تشکیل می شود ، ایده ی سفر توسط یکی از اعضا شرح داده می شود. با موافقت بقیه آماده ی سفر می شوند.در ماه با پادشاهی موجوداتی که در ماه هستند می جنگند و در آخر به زمین باز می گردند.داستان کاملا آشناست چون بارها با اشکال مشابه آن در سینما مواجه شده ایم. شاید و به احتمال خیلی زیاد آن ها از فیلم های ژرژ ملی یس الهام گرفته اند. اما نکته ی مهمی که به نظر می رسد این است که این داستان برای ملی یس تنها بهانه ایست تا او بتواند شعبده های سینمایی اش را به نمایش بگذارد.در ابتدای فیلم چند تلسکوب ناگهان به چند صندلی تبدیل می شود یا در ماه یکی از مسافران چتر خود را در کنار قارچ هایی که در ماه رشد کرده اند! قرار می دهد و ناگهان چتر به یکی از همانقارچ ها تبدیل شده و شروع به رشد می کند.

 

در فیلم های ابتدای سینما ، دوربین ثابت بوده است. به این معنی که دوربین در جای خاصی قرار می گرفته و تمام کنش صحنه در یک قاب ثابت اتفاق می افتاده است. این اتفاق شاید به دلیل تاثیرپذیری سینما از تئاتر در سال های اولیه باشد و یا به دلیل کشف نشدن قابلیت های فیلم برداری در آن دوره.بنابراین در هنگامی که خبری از حرکت دوربین و تدوین نیست ، مهم ترین جنبه ی فیلم که کارگردان ها می توانستند هنر خود را به نمایش بگذارند ، میزانسن بوده است. فیلم های ملی یس هم از این قاعده مستثنا نیست و البته خود او یکی از استادان اولیه میزانسن به حساب می آید.یکی از تکنیک های مورد استفاده ی ملی یس نوردهی چندگانه( multiple exposures) بوده است. به طور مثال در یکی از سکانس های فیلم نمایی از شهر را به صورت نقاشی شده قبل از عزیمت مسافران می بینیم که در انتهای تصویر دود درحال خارج شدن از دهانه ی چند دودکش است و در پیشزمینه ی تصویر بازیگران در حال بازی هستند.از دیگر تکنیک های استفاده شده در فیلم می توان به حذف و یا جانشینی اشیا با هم اشاره کرد که بالاتر به آن اشاره کردم. قبل تر گفتم که به نظر می رسد که داستان تنها بهانه ایست برای ملی یس برای نمایش شگردهایش ، علاوه بر این نکات بامزه ای هم در رابطه با علم فیزیک در داستان فیلم وجود دارد:از نحوه پرتاب سفینه به ماه(که از یک توپ خیلی بلند شلیک می شود) تا نحوه ی بازگشت به زمین( که سفینه را هل می دهند تا از لبه ماه به زمین بیافتد) البته اگر بخواهیم از وجود موجودات فضایی درماه چشم پوشی کنیم.

3-تجربه ی دیدن این فیلم تجربه ی عجیبی بود. دیدن فیلمی برای 108 سال پیش با کیفیتی که نگاتیوهای صدمه دیده به آن بخشیده بودند. موجودات عجیبی که در جلوی دوربین بالا و پایین می پریدند و می دانستم که انسان هستند اما غریب بودند انگار که از هزاران سال پیش به اینجا آمده بودند برروی صفحه ی نمایشگر.موجوداتی که انگار در نگاتیوهای حالا جاودان شده ، زندانی شده بودند و با جنب و جوششان و بالا و پایین پریدن هایشان سعی داشتند که از این جاودانگی از این نگاتیو خلاص شوند و به دنیای واقع بیایند اما راهی پیدا نمی کردند.

4-ژرژ ملی یس گفته بود:”ما با دهانی باز و بدون هیچ صحبتی برروی صندلی هایمان می نشینیم و از سرگرمی و لذت لبریز می شویم”.اما آیا پس ازگذشت 108 سال باز هم فیلم های ملی یس چنین تاثیری دارد؟داستانی که درحال حاضر بسیار پیش پا افتاده به نظر می رسد ، اتفاقات مسخره ای که در فیلم می افتد و ….

اما هنوز هم مردم با دهانی باز به پرده ی سینما چشم می دوزند و از هیجان لبریز می شوند اما نه به خاطر تماشای فیلم         ” سفری به ماه” بلکه به خاطر دیدن فیلم هایی مثل” آواتار”. اما تا چند سال دیگر دیدن فیلمی مثل” آواتار” همچنان شگفت انگیز خواهد بود؟ چند سال دیگر تکنولوژِی به کار رفته در آواتار پیش پا افتاده خواهد شد؟چند سال دیگر ” آواتار” را مسخره خواهیم کرد؟(هر چند که همین حالا هم داستان و پرداخت احساسی آن خنده دار است).

*متاسفانه به دلیل مشکلات فنی نتوانستم از این فیلم عکس بگیرم.

**می توانید این فیلم را از اینجا  دانلود و تماشا کنید:

http://rapidshare.com/files/288831801/LeVoyagedanslaLune1902.rar



تاریخ آخرین ویرایش:سه شنبه 24 خرداد 1390 03:14 ق.ظ