تبلیغات
فیلم - جنبش زنزیبر “Zanzibar”


درباره وبلاگ:


آرشیو:


آخرین پستها :


پیوندها:


نویسندگان:


ابر برچسبها:


آمار وبلاگ:



Admin Logo themebox

جنبش زنزیبر “Zanzibar”

نوشته شده توسط:سعید
پنجشنبه 21 مرداد 1389-09:27 ب.ظ

این مطلب مختصر تنها شروعی است برای آشنایی با یکی از دستاوردهای هنری می 1968.برای معرفی یکی از       جریان های ناشناخته ی سینمایی در ایران برای علاقه مندان به سینما و ایجاد عطش برای مطالعات بیشتر، به همین دلیل      در پایان این مطلب منابعی برای مطالعات بیشتر معرفی شده است.

“من اینجا هستم تا آغاز لرزه هایی را در همه ی حوزه ها ، مخصوصا در سینما اعلام کنم”.

Daniel Pommereulle در نقشJoseph Balsamo در فیلم آخر هفته(Week-End) ژان لوک گدار

بین سال های 1968 تا 1970 سیلوینا بویسوناس(Sylvina Boissonnas) ، به عنوان یک وارث و حامی جوان هنر در ساخت حدود پانزده فیلم سرمایه گذاری کرد.”زنزیبر” به عنوان یک همکاری غیرمعمول که از یک دوجین آدم که اسمشان را از کشور مائوئیستی زنگبار(Zanzibar) گرفته اند، شناخته می شود. تمام این فیلم ها از یک جنبه و یا جنبه های دیگر روح عصیان گری زمانه ی ماه می 1968 را نشان می دهد.فیلم های زنزیبر از فیلم نامه های مینیمال، نابازیگران، بداهه گویی و تکرار استفاده می کنند. “جنبش” زنزیبر علقه های قوی ای با دنیای مد دارد(Zouzou Caroline de Bendern, Nico). آن ها خوش تیپ های(dandys) ماه می 1968 بودند. چند تن از همکاران زمانی را در کارخانه ی وارهول(Warhol’s Factory) در سال های 1966 و 1967 گذرانده بودند. این فیلم ها نمایانگر معادل و هم ارز فیلم های زیرزمینی آمریکایی(American Underground) هستند.

سیلوینا بویسوناس در سال 1968 تبلیغی کوچک را در روزنامه ی هرالد تریبیون(Herald Tribune) به شرح زیر چاپ کرد:

Free money for artistic projects … Please come to 31, rue de l’Échaudé <

>… Tell

حتی اگر محصولات زنزیبر بسیار متفاوت باشند، یک ویژگی تمام این کارها فضای در نوسان این فیلم ها بین شروع های تازه و تسلیم شدن است، که در آن نوع خاصی از زبان سیاسی شروع به ضعیف شدن می کند و تمایل برای راه حلی بیان می شود. به همین دلیل کاملا منطقی است که فیلم افشاگر(Le Révélateur) به کارگردانی فیلیپ گرل( Pilippe Garrel) یک فیلم صامت است که در قطع 35 میلی متری و به صورت سیاه و سفید فیلم برداری شده است، که برای گروه زنزیبر روشی معمول است.فیلم افشاگر(Le Révélateur) در حالی فیلمبرداری شد که عوامل فیلم  تحت تاثیر ماده ی مخدر  ال اس دی بودند و تهیه ی فیلم به یک شیوه ی زیرزمینی آلمانی بود که بدون هیچ جواز و پروانه ای فیلم برداری شد. این فیلم داستان  اودیسه وار یک خانواده را با سکانس های زنده که مملو از انرژی رازآلود است را تعریف می کند. خانواده دگرگونی های عجیبی را متحمل می شود ، بین روابط بسیار احساسی و حسی از گمگشتگی گرفتار می شود. این فیلم در اتاق ها، تونل ها، بر روی جاده های نمناک و در بیشه زارها و در دل شب فیلم برداری شده است. فیلیپ گرل درهمکاری اش با >>چهار بیانیه برای سینمای خشن(Four Manifestoes for a Violent Cinema) << اسلوب کارش را توضیح می دهد:” الهام آشکار شده بر مولف، پس از انفجار نیاز برای توضیح دادن تفکرات، تنها می تواند به توضیحی در حالت خوابگردی آگاهانه منجر شود”. و سرج بارد(Serge Bard) به نوبه ی خود با جملاتی اینگونه نتیجه گیری می کند:” ما با هر فیلم علامت سوالی در ذهن بیننده ایجاد می کنیم که براساس موقعیت این       می تواند تنها جواب، یا غیبت جواب نسبت به فیلم باشد.اگر بخواهم خلاصه بگویم این یعنی جنگ”.

باید از سلی شفتو(Sally Shafto) تشکر کرد که فیلم ها و تاریخچه ی گروه پس از تمام این سال ها در دسترس است؛در هنگامی که او بر روی گدار کار می کرد به طور اتفاقی در میان منابع به نشانه ها و ردپاهایی برخورد که آن ها را با پشتکار دنبال کرد و بر اساس آن ها کتابی با نام ” فیلم های زنزیبر و خوشتیپ های می 1968″ منتشر کرد که به زبان فرانسه و انگلیسی در دسترس است.

جوناس مکاس(Jonas Mekas)یکی از معروف ترین کارگردانان آوانگارد دنیا در سال 2000 درباره ی زنزیبر اینگونه اظهار نظر کرد:”گروهی از فیلم ها که زیر پرچم زنزیبر تولید شده اند، برای من بزرگترین کشف در سینمای فرانسه است. این ها فیلم هایی هستند که هر کسی که به طور جدی به سینما علاقه مند است نباید آن ها را از دست بدهد. این فیلم ها پل و رابط جذابی هستند بین موج نو(فرانسه)  و سینمای آوانگارد، بین شعر و داستان. هیچکدام از این فیلم ها چیزی در طول زمان از دست نداده بلکه برعکس آن ها در قدرت شخصی، شاعرانه و دید سینمایی شان رشد    کرده اند”.

- مطالعات بیشتر (کتاب ها ، مقالات):

Zanzibar: Les Films Zanzibar et les Dandys de Mai 1968 / The Zanzibar Films and the Dandies of May 1968 (Sally Shafto, 2007)
Jeune, dure et pure! Une histoire du cinéma d’avant-garde et expérimental en France (Nicole Brenez et Christian Lebrat, 2001)
Jackie Raynal – my zanzibar
Africa is a Revolutionary Country
(Keith Reader, senses of cinema)
No Wave: Sally Shafto on the Zanzibar Group
(pdf file)
This Time Tomorrow: The Zanzibar Films
(Andréa Picard, Cinema Scope)
The new, new wave
(Sally Shafto, guardian.co.uk)
RIDERS ON THE STORM: THE ZANZIBAR FILMS AND THE DANDIES OF MAY ’68 (Cinematheque Ontario)
Cinema on the run – The films of the Zanzibar Group or the dandies of May ’68 (Nicolas Siepen)
ZANZIBAR (Sally Shafto, FIDMarseille festival catalogue, 2008)
Deval in ’68: An Interview with Patrick Deval (Maximilian Le Cain and Fergus Daly, senses of cinema)
Oh, wie schön ist Zanzibar (Madeleine Bernstorff, taz.de, 2007).o

- فیلم های زنزیبر:

MARIE POUR MÉMOIRE (Philippe Garrel, 1967)
LE LIT DE LA VIERGE (Philippe Garrel, 1968)
LE RÉVÉLATEUR (Philippe Garrel, 1968)
LA CONCENTRATION (Philippe Garrel, 1968)
LA CICATRICE INTÉRIEURE (Philippe Garrel, 1972)
DÉTRUISEZ-VOUS (Serge Bard, 1968)
DEUX FOIS (Jackie Raynal, 1968)
HOME MOVIE, AUTOUR DU ‘LIT DE LA VIERGE’ (Frédéric Pardo, 1968)
HOME MOVIE – INÉDIT (Pierre Richard Bre, 1969)
FUN AND GAMES FOR EVERYONE (Serge Bard, 1968)
ICI ET MAINTENANT (Serge Bard, 1968)
LA RÉVOLUTION N’EST QU’UN DÉBUT. CONTINUONS LE COMBAT (Pierre Clementi, 1968)
UN FILM PORNO (Olivier Mosset, 1968)
ONE MORE TIME (Daniel Pommereulle, 1968)
ÉMET (Claude Martin, 1969)
VITE (Daniel Pommereulle, 1969)
ACÉPHALE (Patrick Deval, 1968)
ACÉPHALE BIS (Patrick Deval, 1968)
KEEPING BUSY (Michel Auder, 1969)
CLEOPATRA (Michel Auder, 1970)
L’HOMOGRAPHE (Michel Fournier, 1969)
UN FILM (Sylvina Boissonnas, 1969).o

- پوستر فیلم ها و جلد کتاب سلی شفتو:

گروه زنزیبر در حوالی سال 1968:

*در آینده درباره ی دو فیلم معروف زنزیبر یعنی افشاگر(Le Révélateur) و تختخواب باکره(Le lit de la vierge) خواهم نوشت .

**با تشکر فراوان از ” گری دیزی ” برای تهیه ی این مطلب .



تاریخ آخرین ویرایش:سه شنبه 24 خرداد 1390 03:17 ق.ظ