تبلیغات
فیلم - کندوی فرانکو درباره ی روح کندوعسل(Spirit Of Beehive)


درباره وبلاگ:


آرشیو:


آخرین پستها :


پیوندها:


نویسندگان:


ابر برچسبها:


آمار وبلاگ:



Admin Logo themebox

کندوی فرانکو درباره ی روح کندوعسل(Spirit Of Beehive)

نوشته شده توسط:وحید
پنجشنبه 10 تیر 1389-09:23 ب.ظ

خلاصه ای بر فیلم:

روح کندوی عسل  ویکتور اریس(Victor Erice) کار گردان نام آشنای اسپانیایی در سال 1973 ساخته شده است. این فیلم که در سال 1940در اواخر دوران حکومت فرانکو و جنگ های داخلی اسپانیا سپری می شود به داستان دختر بچه ای(آنا) در روستایی می پردازد که بعد از تماشای فیلم فرانکشتاین جیمز ویل(James Whale) به شدت تحت تاثیر کاراکتر این داستان قرار می گرد و تصمیم می گیرد او را در دنیای واقعی خود پیدا کند.

فیلم از دیدگان دختر بچه ای به نام آنا تعریف می شود که در این شرایط طاقت فرسا به دنبال دوستی است. با خیالات کودکانه خودش سعی بر فرار از این شرایط را دارد. او در خانواده ای زندگی می کند که هیچ وقت ما آنها را در یک برداشت نمی بینیم. مادر خانواده در حال نوشتن نامه به معشوق خود است. پدر خانواده همیشه درگیر زنبور هاست درباره ی آنها می نویسد جملاتی را درباره ی  زنبورها تکرار می کند انگار این کندوها او را مسخ کرده اند. خواهر او همیشه در حال خراب کاری است. در این شرایط طاقت فرسا او به شخصیتی سینمایی دل می بندد. او به دنبال فرانکشتاین داخل فیلم می گردد با اینکه سرانجام دختر در فیلم را می بیند ولی او چاره ای غیر از این ندارد او مجبور است به فرانکشتاین ایمان داشته باشد.

نگاهی سمبلیک به روح کندوی عسل

روح کندوی عسل مملوء از سمبل ها و نمادهای تاریخی است که برای فهمیدن آنها یک مقدار اطلاعات سیاسی و تاریخی لازم است که من سعی می کنم به بعضی از این موارد در زیر اشاره کنم:

_کندوی عسل در فیلم نماد یک جامعه کاملا منظم با قواعد بدون روابط زاید اجتماعی است و رابطه پدر خانواده با زنبور های عسل حاکی از این مسئله است که انگار او در این نظم و قواعد حبس شده است و غیر از نوشتن و تفکر در مورد آنها کاری دیگری انجام نمی دهد.اینها نشان دهنده ی یک جامعه ی دیکتاتوریست.

_اطراف خانه ی آنها هیچ خانه ی دیگری دیده نمی شود و ما خانه را فقط به صورت لانگ شات(Long Shot) می توانیم تماشا کنیم که این نشان دهنده ی دورافتادگی اسپانیا از جهان و ایزوله بودن اسپانیای زمان فرانکوست که به خوبی نشان داده می شود.

_همانطور که قبلا اشاره کردم ما هیچ وقت خانواده را در یک برداشت با هم نمی بینیم که نشان دهنده ی یاس و ناامیدی و جدایی مردم اسپانیا در زمان دیکتاتوری فرانکو و جنگ های داخلی اسپانیاست.

_در اوایل فیلم فراکنشتاین در سینما ما یک صحنه ای می بینیم که دولت فراکنشتاین را موجودی بی خدا معرفی می کند و اضافه می کند که باید برای امنیت جامعه کشته شود. این صحنه نشان دهنده ی یکی از تبلیغات فرانکو برای مغشوش کردن افکار عموم است. او انقلابیون مخالف او را مانند غول های بی خدایی معرفی می کند که باید برای امنیت ملی کشته شوند.ویکتر اریس این امر را وقتی  کاملا مشخص می کند که آنا در هنگام جستجوی فرانکشتاین فردی انقلابی را پیدا می کند و فکر می کند او فرانکشتاین است.

_در فیلم ما آنا را می بینیم که فرانکشتاین را صدا می کند و او را فرا می خواند این نیز نشان دهنده ی این است که اسپانیا جمهوری را فرا می خواند.

_آنا نشان دهنده ی جمهوری خواهان بی گناه اسپانیای 1940 می باشد در حالی که خواهرش نشان دهنده ی ملی گرا هاست که طرفدار پول و قدرت هستند.

_وقتی آنا و خواهرش و پدرش به گردش دست جمعی می روند پدرش قارچ هایی را به آنها نشان می دهد و تاکید می کند که این قارچ ها سمی است.

ایسابل خواهر آنا:بابا تاحالا قارچ سمی چیدی؟

پدر: نه میدونی چرا؟

ایسابل:چرا

پدر:چون من همیشه کاری کردم که پدربزرگم بهم گفت. وقتی که مطمئن نیستی که یک قارچ سمی یا نه اونو نچین چون اگر سمی باشه این آخرین قارچ تو خواهد بود.

در آخر فیلم وقتی آنا گم می شود قارچی پیدا میکند ولی مشخص نمی شود آنا قارچ را می خورد یا نه این پلان کات می شود به پلانی که آنا در حال صحبت کردن با فرانکشتاین است انگار برای اینکه آنا به هدفش برسد باید برخلاف مقررات عمل کند.( انقلابیون باید برای رسیدن به هدفهایشان تابوهای ساخته ی فرانکو را بشکنند.)

_در آخر فیلم ما می بینیم ترسا(مادر) دست از نامه نگاری بر می دارد و به خانواده بر می گردد این نشان دهنده ی امیدی است برای تجدید حیات اسپانیا و آینده ای بهتر.



تاریخ آخرین ویرایش:سه شنبه 24 خرداد 1390 03:15 ق.ظ